Od ledna 2024 se může jezdit „bez papírů“ – bez techničáku, bez řidičáku, bez zelené karty
Od začátku nového roku (od 1. 1. 2024), se chystá úplná „tsunami“ změn. Mění se toho opravdu hodně. Část novinek, jsou „obvyklé“ změny, jako skoro každý rok. Bude se zvyšovat minimální mzda a zvýší se i zaručená mzda, valorizují se důchody, bude se zvyšovat minimální zdravotní pojištění, povinné odvody pro OSVČ, a spousta podobných „běžných“ změn, jako vždy od začátku roku.
Kromě toho, je zde i velká sada změn, která spadají pod vládní „úsporný“ balíček (ten mění přes 60 zákonů) – mění se DPH, zvyšuje se daň z nemovitosti, ruší se některé daňové slevy a nově se z výplaty bude platit i nemocenské pojištění. Také se mění podmínky pro podporu v nezaměstnanosti, poměrně výrazně se zvýší povinné odvody pro OSVČ, zvyšují se daně pro firmy, budou se zdražovat dálniční známky, a spousta dalších věcí (ani se v tom všem neorientuji).
A k tomu je i řada dalších změn – už během prosince například začíná platit novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Ruší se velký a malý techničák – nově bude jenom jeden
Od ledna 2024, se ruší velký a malý techničák. Nově už bude jenom „malý techničák“ – Osvědčení o registraci vozidla část I., který ale bude obsahovat i nějaké informace navíc (než jak tomu bylo doposud).
Není kvůli tomu potřeba řešit výměnu dokladů k autu – výměna bude probíhat postupně. Až se příště pojede s autem na technickou, tak vám tam „zabaví“ oba průkazy, a vrátí už jen jeden nový.
Tj. dokud vám oba techničáky „neseberou“, tak platí původní doklady. Až budete mít nový, tak už to bude jenom jeden techničák.
Od ledna 2024, se současně ruší povinnost, abyste u sebe vozili technický průkaz. Při kontrole, by mělo stačit uvést číslo technického dokladu nebo VIN kód auta, a policie si bude schopná načíst všechny potřebné informace online, z centrální databáze.
Viz například informace na webu ministerstva dopravy zde
Při řízení auta už nebude nutné mít řidičák (u sebe)
Další změnou od ledna 2024, je možnost jezdit i bez řidičáku. Tedy, ne že by se auto dalo řídit úplně bez papírů. Ale nebude nutné mít u sebe kartičku – řidičský průkaz.
Od ledna 2024, by při kontrole mělo stačit, pokud předložíte občanku (nebo svoji totožnost doložíte i nějak jinak – v zásadě by měl stačit jakýkoliv jiný oficiální doklad, jako je například pas, zbrojní průkaz) a policie si sama zjistí online, z centrálního registru, jestli máte řidičák a pro jakou skupinu, atd. To platí i pro profesáky (profesní průkaz řidiče).
Bez řidičáku, se ale bude dát jezdit jenom v ČR. Při cestě do zahraničí (stačí i jenom na Slovensko), je řidičský průkaz i nadále nutný.
Viz například informace zde
Od ledna 2024 už není potřeba zelená karta (ani v mobilu)
Už nějakou dobu platilo, že při cestách v ČR, nebylo nutné mít u sebe zelenou kartu v klasické „papírové“ podobě, ale stačila i jenom elektronická verze. Takže stačilo mít v mobilu naskenovanou, vyfocenou, nebo případně přímo od pojišťovny zaslanou elektronickou verzi zelené karty, a bylo to OK.
Od ledna 2024, už nemusíte mít při řízení v ČR zelenou kartu vůbec. Opět, není to tak, že by se dalo jezdit bez povinného ručení. Ale není potřeba mít u sebe zelenou kartu.
Nově mají totiž všechny pojišťovny povinnost evidovat uzavřené pojistky (povinné ručené) u ČKP (Česká kancelář pojistitelů). A policie si bude schopná dohledat informaci o zaplaceném povinném ručení online, z této centrální databáze.
Opět ale platí, že bez zelené karty, se bude dát jezdit jenom v ČR. Při cestě do zahraničí, je stále nutná zelená karta (v klasické podobě, v zahraniční obvykle nestačila ani zelená karta v mobilu).
Od ledna 2024, budou muset mít koloběžky povinné ručení
Novinkou je také povinné ručení pro některé elektro koloběžky a další vozidla, u kterých to doposud šlo i bez pojištění. Může se to týkat například i vozítek Segway, a různých dalších.
Změnila se totiž definice toho, co je to „vozidlo“ – nově je to cokoliv, co má motor (i elektro motor) a konstrukční rychlost vyšší než 25 km/hod, nebo případně váhu více než 25 kilo a konstrukční rychlost více než 14 km/hodinu.
Takže pro některé elektro koloběžky, bude od ledna 2024 nutné i povinné ručení. Jinak by správně neměly jezdit ani po silnici, ani po chodníku (tam nemají co dělat ani nyní) ani po cyklostezce.
Je ale zajímavé, že tato povinnost platit povinné ručení, se netýká elektrokol. Ty sice mají motor (oficiálně omezený na maximálně 25 km/hod, tj. více než 14 km/hod) a váhu většinou dosti nad 25 kilo, ale u nich se motor nepovažuje za hlavní zdroj pohybu. O čemž se ale dá v případě některých elektro cyklistů s úspěchem pochybovat…
V případě elektro cyklistů (nebo obecně všech cyklistů), je ale asi více než vhodné, aby měli alespoň nějakou „pojistku na blbost“.
Jak z pohledu řidiče, tak z pohledu cyklisty vím, že na kole se dá docela slušně „zazmatkovat“. A způsobit i nějakou vážnou nehodu, je pro cyklistu celkem dosti snadné …
Od ledna 2024 se zvyšují limity povinného ručení
Jednou ze změn, která se ještě týká povinného ručení, je i navýšení limitů. Dosavadních 35/35 (35 milionů korun za újmu na zdraví nebo smrt a 35 milionů na majetkovou škodu), se od ledna 2024 zvyšuje na 50/50 (50 milionů korun za újmu na zdraví nebo smrt a 50 milionů na majetkovou škodu).
Což asi dává smysl. Už nevím, kdy se to naposledy měnilo, ale vzhledem k tomu, jaké jsou nyní ceny aut, a kolik stojí vše ostatní (viz jenom inflace za poslední 2 roky), už ty milióny nejsou stejné, jako bývaly dříve …
Jinak těch změn od ledna 2024, je mnohonásobně více. Jen co se týká řízení auta, tak je tedy i změna bodového systému, auto se bude dát řídit už od 17 (pod dohledem). Nebo se také budou zvyšovat pokuty za parkování (a i různé další pokuty – někde je to i o 150%).