Do datové schránky mi chodí jen minimální množství zpráv. A pokud už něco přijde, pak se zpravidla jedná jen o zbytečné zprávy (nic důležitého). Přesto ve mně každá příchozí zpráva vyvolá pomalu „panický“ záchvat.

Také vás dokáže „vyděsit“ každá nová příchozí zpráva v datové schránce?

Nevím, čím je to dáno, ale pokaždé, kdy mám v emailu notifikaci s předmětem „Datové schránky: Nová zpráva do vlastních rukou“, tak se mi trochu „stáhne“ žaludek. A raději se jdu rovnou hned podívat, co mě to tam čeká.

Přitom jsem ještě nikdy do datové schránky nedostal, nějakou vyloženě negativní zprávu. Nic toho typu, že bych někde udělal nějaký průšvih, dlužil něco na daních, špatně vyplnil nějaké formuláře, nebo ještě něco horšího….

Když nad tím přemýšlím, asi je to podobný pocit, jaký ve mně kdysi vzbuzovaly obálky s modrým pruhem.

Ale tam to mělo (alespoň z části), nějaké opodstatnění. Obálky s modrým pruhem jsem čas od času dostával (i když už pár let mi žádná nepřišla), a občas tam byla i nějaká „jobovka“ (pravda, už jsou to roky, a dost často to také bylo jen nějaké rozhodnutí, o mé žádosti, nic negativního).

Datové schránky v praxi – zpravidla jen zbytečné zprávy

Jedna taková „důležitá“ zpráva, na mě v datové schránce čekala i dnes po ránu. Ráno jsem vstal, udělal si kávu, sedl si k počítači, a tam na mě svítí v nepřečtených emailech

Reakce na to byla jako obvykle. I když jsem nikdy nedostal nic, co by opravňovalo takový pocit, stejně se mi okamžitě stáhne žaludek a vzroste moje nervozita.

Jednalo se ale o „klasickou“ zprávu, které mi obvykle do datové schránky chodí. Tj. naprosto nedůležitá automatická notifikace. Tentokrát to byl „Pravidelný roční výpis z Registru osob“. „Veledůležitý“ dokument s jedním záznamem.

Když jsem nad tím přemýšlel, tak drtivá většina příchozích zpráv do datové schránky, má podobnou důležitost.

Co mi chodí do datové schránky?

Datovou schránku mám jako OSVČ už asi 9 roků. Za tu dobu mi do ní přišlo méně než 100 zpráv (ani ne 10 za rok). V zásadě jediný, kdo se mnou komunikuje alespoň trochu pravidelně, je Finanční Úřad, ČSSZ a občas zdravotní pojišťovna.

Jinak jsou to jen výjimky – například nedávno jsem se obracel na jedno ministerstvo, které mi pak odpovídalo. A čas od času se něco podobného vyskytne. Pak mi zpravidla odpovídají (sám od sebe mi snad nikdy nikdo nenapsal – kromě výše zmíněných).

Jinak mi už chodí jen různé automatické notifikace, jako ta ze základních registrů, provozní zprávy datových schránek (například že během epidemie mohu posílat datové zprávy zadarmo nebo že bude odstávka, apod.). A ještě tam byl jeden nebo dva spamy.

Podobné je to u mě i s odchozími zprávami:

  • Pravidelně se obracím jen na Finanční Úřad, kam musím každý měsíc posílat přehled k DPH. A jednou za rok daňové přiznání.
  • Jednou nebo dvakrát za rok píšu do ČSSZ – opět buď pravidelný přehled, nebo něco jiného (potvrzení o bezdlužnosti, Informativní osobní list důchodového pojištění apod.
  • V podobném duchu komunikuji i se Zdravotní pojišťovnou.
  • Jinak někam něco posílám jen výjimečně (nedá se zobecnit)

Reálně tedy za rok dostanu cca 5 – 10 zpráv, přičemž všechny jsou jen informativní, a v nadpoloviční většině i celkem zbytečné.

Přehled příchozích zpráv v datové schránce

Datové schránky bohužel neumožňují přehled starých zpráv (po 90 dnech se mažou, pokud nejsou umístěny do datového trezoru), takže mohu vycházet jen se své paralelní archivace (která nemusí být zcela přesná, jsem bordelář). Udělal jsem si menší statistiku:

Datová schrána Počet Podíl
ČSSZ 11 13,6%
VZP 4 4,9%
Finanční úřad 9 11,1%
Jiné důležité 6 7,4%
Ostatní zbytečné 43 53,1%
Provozní zprávy 6 7,4%
Spam 2 2,5%
Důležité celkem 30 37,0%
Nedůležité a zbytečné celkem 51 63,0%
Celkem 81

Zběžně jsem procházel, co jsem kdy dostal do datové schránky, a jediné „negativní“ informace tam byly o tom, že mám nedoplatek na pojištění (což jsem ale věděl a očekával).

Jinak tam opravdu není nic, co by ve mně mělo spouštět ten „panický“ reflex. A přesto mě každá zpráva v datové schránce něčím znervózní.

Možná by stačilo, kdyby ty notifikace v emailu nebo SMS, nebyly tak tajemné, ale obsahovaly třeba i předmět přijaté zprávy.

I když v případě úředních zpráv těžko říct. Úřední jazyk je někdy zavádějící. Třeba ČSSZ mi ve zprávě „Inventura pohledávek OSVČ za rok 2020“ sděluje, že mám vše zaplaceno, tak jak má být, a nic jim nedlužím. Z předmětu by se dalo čekat něco jiného … že už těch pohledávek mám tolik, že potřebují inventuru …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.