Od začátku ledna 2022, začne platit novela zákona o elektronických komunikacích. Ta by měla fakticky znamenat konec otravných telefonních hovorů z telemarketingu a nejrůznějších „šmejdů“, kteří se vám snaží něco vnutit po telefonu.

Konec otravného volání nejrůznějších „šmejdů“ od 1. ledna 2022

Parlament schválil novelu zákona, která začne platit od začátku roku 2020 (od 1. 1. 2022). Tato novela, by měla v podstatě ukončit možnost, aby vám volali nejrůznější „šmejdi“, „jestli máte čas, na krátký monitorovaný hovor“.

Doposud platilo, že se automaticky předpokládalo, že máte zájem o různé nevyžádané hovory z call-center. Pokud jste je nechtěli, aby vám někdo volal, pak jste museli vyslovit explicitní nesouhlas).

Problém byl v tom, že kterýkoliv „šmejd“ si mohl vygenerovat náhodný seznam čísel (takové ty hovory, kdy vás jen prozvání neznámé číslo, a zjišťuje, zda je dané telefonní číslo aktivní).

Nově ale bude od 1. ledna 2022 platit, že se automaticky předpokládá, že nechcete dostávat otravné hovory. A call-centrum (nebo libovolný jiný subjekt), vás bude moci kontaktovat jen na základě vašeho explicitního souhlasu (má to ale výjimky). A tento souhlas, budete dávat svému mobilnímu operátorovi (či jinému poskytovateli tel. služeb).

Kdy vám bude moci volat telemarketing?

Podle novely zákona, vás bude moci telemarketing kontaktovat jen v případě, že u svého mobilního/telefonního operátora, vyslovíte explicitní souhlas.

Viz nové znění paragrafu 66, zákona o elektronických komunikacích:

(1) Poskytovatel interpersonální komunikační služby založené na číslech, který přiděluje čísla podle číslovacího plánu účastníkům, je povinen na žádost osoby, která poskytuje veřejně dostupné informační služby o číslech nebo poskytuje účastnické seznamy, jí předat osobní a identifikační údaje účastníků, kteří s uveřejněním vyslovili souhlas, a to za podmínek podle a v rozsahu § 95.  Tento poskytovatel je povinen účastníky před vyžádáním jejich souhlasu k uveřejnění jejich osobních a identifikačních údajů informovat o účelu účastnického seznamu a o dalších možnostech využití údajů založených na vyhledávacích funkcích v elektronických verzích účastnického seznamu. Tyto údaje v rozsahu, v jakém dali tito účastníci s uveřejněním souhlas, předá osobě, která poskytuje veřejně dostupné informační služby o číslech nebo poskytuje účastnické seznamy, ve smluveném formátu, za rovných a objektivních podmínek a za cenu, která je nákladově orientovaná a nediskriminační. Předávající strana u předávaných údajů rovněž vždy uvede, zda účastník výslovně uvedl, že si přeje být kontaktován za účelem marketingu.  Není-li v účastnickém seznamu tato informace uvedena nebo v něm nejsou uvedeny žádné osobní a identifikační údaje účastníka, anebo tyto údaje nebyly předány, má se za to, že si účastník kontakt za účelem marketingu nepřeje.

Z banky nebo od mobilního operátora, vás budou moci „otravovat“ i nadále

Výše zmíněný automatický předpoklad, že nestojíte o nějaké „otravné“ telefonáty, se ale týká jen „cizích“ firem.

Ty firmy, se kterými máte už uzavřený nějaký smluvní vztah (například vaše banka, váš mobilní operátor, vaše pojišťovna, váš poskytovatel kabelové televize, připojení k internetu, …., atd.), vás bude moci i nadále kontaktovat s různými „výhodnými“ nabídkami.

Je ale pravda, že nabídka těchto firem, bývá alespoň občas trochu rozumná. Sice se vám snaží většinou vnutit dražší službu, nebo vás alespoň ukecat na nějaké delší období, ale už jsem zažil i situaci, kdy volali s nabídkou, která mi ve výsledku ušetřila peníze.

Znamená to konec telemarketingu a nejhrůznějších šmejdů?

I když se v mnoha médiích objevily titulky typu „Konec otravného volání. Stopka na telemarketing definitivně prošla“ či „Otravné hovory končí. Novela znamená faktický zákaz telemarketingu“, pochopitelně to neznamená, že by nyní byl navždy pokoj, od otravných telefonátů.

Nejrůznější šmejdi, jsou šmejdy právě pro to, že si nic nedělají z nějakých zákonů, pravidel, apod.

Novela zákona znamená pouze to, že podobných nevyžádaných telefonických nabídek značně ubude.

Část z těch pochybnějších prodejců po telefonu, si i nadále bude dělat to svoje. A když je někdo nahlásí na ČTU, tak prostě zruší firmu (která je obvykle jen prázdná skořápka) a vesele budou pokračovat dál, pod novou značkou a jiným telefonním číslem.

Že by lidé zase začali zvedat neznámá čísla?

Nevím, jak to máte vy, ale já (a řada lidí v mém okolí), většinou nezvedá neznámá čísla. Já to často řeším tak, že když mi volá neznámé číslo, tak to většinou nezvednu, a číslo si zkusím vyhledat na internetu. Je řada různých webů, kde se dá dohledat, zda číslo patří telemarketingu nebo ne.

Pokud číslo nenajdu, tak zavolám zpět. Pokud ho najdu jaké „otravné“, tak putuje na černou listinu. Když jsem se naposledy díval, tak už mám na blacklistu, víc než 100 čísel.

Neznámá čísla zvedám, jen v případě, že očekávám hovor z neznámého čísla. Třeba v situaci, kdy jsou děti v létě na táboře, a já nemohu vědět, zda se něco nestalo a nevolá mi někdo z tábora.

Pokud neznámé číslo zvednu a ozve se známá věta o „krátkém monitorovaném hovoru“, tak se velmi rychle (ale slušně) rozloučím a číslo jde na black list.

Sám za sebe pochybuji, že bych tohle chování změnil, ale je možné, že časem (pokud nový zákon nebude úplně „bezzubý“), se třeba naučím zvedat i neznámá čísla, hned napoprvé …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.