Návod jak zjistit rychlost internetu
Nedávno jsem s jedním známým řešil, že má „nějaký pomalý internet“. A když jsem se ho ptal, co přesně to znamená, jakou má rychlost internetu, tak mi nebyl schopen odpovědět – prostě jen to jen pomalé. Tak nějak jsem čekal, že zjistit si rychlost „internetu“ a provést alespoň základní identifikaci možného problému s připojením, dnes už dokáže snad kdokoliv.
Jak zjistit rychlost internetu
Než uvedu konkrétní příklady, tak malá trocha teorie (ve zjednodušené podobě), jak se pokusit identifikovat, kde by mohl být problém ještě před tím, než půjdete seřvat nějakého chudáka na call-centru vašeho internetového providera. Pokud máte „pomalý internet“, pak jsou v zásadě 4 místa, kde to může „drhnout“. Vezměme to od konce.
Pomalý internet = může to být jen zpomalený počítač
Pokud se vám pomalu načítají/zobrazují stránky, pak to nemusí být jen „pomalým internetem“. Současné webové stránky obsahují spousty různých animací, html5 vychytávek, javascriptů apod. To vše může klást nemalé požadavky na výkon počítače. Takže i když samotné přenesení dat po internetu je v pořádku = internet tedy není pomalý, pro uživatele to tak může vypadat.
Jak zjistit rychlost internetu v tomto případě = vyzkoušejte si změřit třeba stahování nějakého většího souboru (to zpravidla není tak náročné na výkon počítače, i když zde můžete být limitováni rychlostí vašeho pevného disku). Nebo si vyzkoušejte připojit jiný počítač, jestli i na něm bude internet pomalý.
Pomalý internet = pomalá/přetížená domácí síť
Kde jsou ty doby, že v domácnosti byl maximálně jeden počítač s připojením na internet, u kterého se případně střídala celá rodina.
Třeba u nás doma je skoro „non-stop“ zapnutý jeden až dva počítače. K tomu si pak děti pouští něco na tabletech, naše telefony se rozhodnou pro aktualizaci nějakých aplikací a do toho si ještě manželka pustí na televizi něco z internetu. To pak může znamenat, že v jednu chvíli, se o připojení na internet dělí třeba i 6 nebo 7 různých přístrojů. A teoretické maximum je pak u nás doma i vyšší.
Takže pokud máte pomalý internet jen někdy, pak to může být dáno i tím, že se o jedno připojení, dělí příliš mnoho uživatelů/zařízení.
Jiným problém pak může být to, že pokud máte doma Wi-Fi síť, která není zabezpečená, tak se vám na ni mohl připojit nějaký soused (ať už úmyslně nebo neúmyslně – některé telefony aj. přístroje se automaticky připojují k nezabezpečeným Wi-Fi sítím).
Obdobné to může být, pokud bydlíte třeba v paneláku nebo bytovém domě, kde je více bytů. Pak může poměrně snadno docházet k tomu, že se jednotlivé Wi-Fi sítě mezi sebou ruší.
Jak zjistit rychlost internetu v tomto případě = ideální je pokud se můžete připojit přes kabel přímo k modemu nebo routeru (obecně „k té krabičce od vašeho poskytovatele připojení“), a změřit si rychlost internetu. Pak můžete vyloučit, jestli je chyba ve vaší domácí síti nebo na trase od poskytovatele internetu.
Pomalé připojení od vašeho poskytovatele
Nezapomínejte, že snad všichni poskytovatelé připojení k internetu nabízí běžným uživatelům rychlost připojení vždy ve formátu „až“. Tedy není žádná garantovaná rychlost ale jen nějaké hezky vypadající číslo typu až 20 Mbit/s. To ale neznamená, že takovou rychlost připojení opravdu budete mít.
Pokud není problém u vás doma ve vašem počítači nebo v domácí síti, pak se vyplatí zkusit změřit rychlost internetu. Na internetu najdete desítky webových stránek nabízejících měření rychlostí. Z těch českých jen namátkou například https://www.lupa.cz/nastroje/speedmeter/ nebo http://www.dsl.cz/mereni-rychlosti.
K měření rychlosti můžete vyžít i služby nabízené přímo vaším poskytovatelem připojení např. měření rychlosti internetu UPC https://www.upc.cz/internet/upc-internet/speedtest/. Obdobné mají o ostatní poskytovatelé internetu.
Zde jen pozor na to, že pokud už vám poskytovatel připojení garantuje nějakou rychlost, pak je to pouze v rámci jeho sítě. Což je i logické. Poskytovatel připojení už neovlivní, co se děje někde jinde v internetu. Pokud si tedy budete rychlost připojení měřit s pomocí nějaké služby v zahraničí – která je reálně spuštěná na nějakém serveru třeba v USA, pak musí data cestovat přes půl zeměkoule tam a zpět, a to se na případné rychlosti projeví.
Pokud vám pak naměřená rychlost připojení ukazuje jen velmi nízké hodnoty – zvláště pokud použijete přímo nějaký nástroj doporučený vaším poskytovatelem internetu, pak je asi čas na to, zavolat na technickou podporu vašeho operátora. Problém asi bude někde na jeho síti.
Je pomalá jen nějaká služba nebo jeden web
Někdy se vám ale může stát, že není pomalý „celý internet“, ale třeba jen nějaký konkrétní web. Pokud je to to třeba internetové vysílání České televize, a je zrovna olympiáda nebo nějaké mistrovství v hokeji nebo ve fotbale, pak to není chyba u vás, ale u nich. Podobně může dojít k výpadkům nebo různým technickým problémů i u jiných služeb. Přestat fungovat může dokonce i Google (a neznamená to konec světa).
Pokud nefunguje nějaký konkrétní web nebo služba a vše ostatní je v pořádku, pak to většinou nemá cenu řešit. Pouze pokud by se situace nezlepšila ani druhý nebo třetí den, pak má smysl začít pátrat po tom, v čem by mohla být chyba. Někdy to může být dáno tím, že váš poskytovatel připojení omezuje (záměrně zpomaluje), některé služby nebo internetové protokoly.