Takhle dneska vypadá výdej zboží v Alze foto: podnikatel.cz

Nakupování online na Alza.cz

Nehledejte v tomto komentáři žádnou skrytou reklamu nebo snahu uškodit.  Na Alza.cz nakupuji pravidelně už asi 6 let a za tu dobu se hodně změnilo. Pokusím se stručně shrnout svoje zkušenosti s tímto (jedním z největších) českým e-shopem.

To, že jsem pravidelným a dlouhodobým zákazníkem, může dokazovat i moje útrata (není to žádná horentní suma, ale celkem se jedná asi o 40 objednávek za 6 let, tedy +/- 6 – 7 objednávek ročně. Myslím, že tedy s nákupy na Alza.cz už za tu dobu mám nějaké zkušenosti.

Rok Částka
2007 3 628 Kč
2008 10 508 Kč
2009 27 994 Kč
2010 57 519 Kč
2011 5 391 Kč
2012 109 192 Kč
2013 1 812 Kč

Alza nejsou jenom počítače

Před pár lety když jsem začínal nakupovat online, tak Alza.cz byl čistě počítačový eshop (tedy počítače, komponenty a nějaké příslušenství jako tiskárny, papíry do tiskáren apod.). Postupem času se objevily i mobilní telefony, hračky, spotřební elektronika, televize, bílá technika. Dneska už tam prodávají kde co.

Kultura prodeje se už také značně změnila. Pamatuji si na dlouhé čekání na vyřízení objednávky a postávání na parkovišti v Holešovicích. Časem tam přibyl stan, později i nějaké občerstvení.

Letos před vánoci jsem zase po delší době vyrazil vyzvednout objednávku osobně (předtím jsem několikrát objednával jen online s dovozem přes PPL nebo kurýrem). Byl jsem docela příjemně překvapený. Místo čekání v promrzlém stanu, jsem byl v teple. Tam, kde asi původně byly sklady, je teď velká hala, kde je snad 20 výdejových přepážek. (dříve jich bývalo jen pár).

Byl jsem tam jen pár dní před vánoci, navíc kolem 5 – 6 hodiny, kdy hodně lidí chodí z práce. Před pár lety by to znamenalo minimálně hodinové čekání. Tentokrát jsem čekal sotva 15 minut. A za tu dobu se odbavilo tak 200 – 300 objednávek co byly přede mnou. Na první pohled super.

Alza se dost zhoršila

Na druhou stranu už ale s tím jaké služby poskytuje Alza nejsem tak spokojený jako dřív. Ještě celkem nedávno jsem byl zvyklý, že pokud na webu Alza.cz je u nějakého zboží uvedeno, že je dostupné skladem, tak stačilo zadat objednávku a za 2 – 3 hodiny už jsem měl zboží doma (expresní kurýr po Praze).

Poslední 3 nákupy to už ale podle mé zkušenosti neplatí:

1. Počítač – všechny komponenty jsou skladem

V létě (červen) jsem si kupoval nový počítač. Rozhodl jsem si po čase pořídit něco novějšího a výkonnějšího. Takže jsem si sestavil vlastní konfiguraci včetně monitoru atp. Komponenty jsem vybíral tak aby byly všechny skladem. Celkem se jednalo asi o 20 položek. Ještě před odesláním košíku jsem kontroloval, že je vše opravdu skladem a zvolil si dopravu kurýrem.

Po odeslání se ale najednou hned u několika položek začaly měnit stavy na nedostupné, zboží na cestě od dodavatele atp. To mě pěkně naštvalo. Vydržel jsem do druhého dne a začal kontaktovat jejich podporu. Trvalo to 2 dny, než se mi někdo ozval a kompletní objednávku jsem dostal až po 7 dnech. Vím, že 7 dní na poměry českých eshopů není tak moc, ale Alza.cz jsem měl vždy zapsán jako ten spolehlivý. Když uvádějí, že mají zboží skladem, jsou ho opravdu okamžitě schopni odeslat. A to už asi neplatí

2. Mobilní telefon, který je skladem

V prosinci má moje manželka narozeniny a toužila po novém telefonu. Opět alza.cz, výběr vhodného modelu, dostupnost min. 5 kusů skladem, super. Šup s ním do košíku, potvrdit objednávku a hotovo.

A opět, i když na webu je stále zobrazeno min. 5 kusů skladem + garance dodání do 5 hodin, v objednávce se objevuje stavu „čekáme na naskladnění“. Po dvou dnech se zřejmě zdařilo a objednávka byla expedována.

 3. Hry na Kinect, které jsou skladem

Poslední nákup mě opravdu naštval. Na vánoce nám ježíšek donesl Xbox 360 + Kinect a několik her. Konzole i hry měly úspěch, a v lednu jsem byl vyslán, abych pořídil pár dalších. Vybrali jsme si dvě (opět alza.cz a opět vše skladem).

Chvíli po odeslání objednávky přišel email ve smyslu, že jedna vybraná hra není a už nikdy nebude. Přitom se ale na webu i nadále zobrazuje, že mají 5 kusů a garantují dodání do 5-ti hodin. Druhá hra byla připravena k vyzvednutí. Vyrazil jsem tedy do Alzy (tentokrát jsem výjimečně platil kartou předem a tak mě zajímalo, co bude s přeplatkem).

Na pobočce v Holešovicích jsem si ještě jednou kontroloval, co uvádí u mnou vybrané hry na webu. Stále 5 kusů + garance dodání. Slečna (paní?) která to se mnou řešila mě, ale vyvedla z omylu. Ona prý v jejich interním systému vidí, že hru nemají a hned tak mít nebudou. OK, bylo mi to celkem jedno, hru si koupím jinde. Tak se ptám na peníze. Prý tady zatím žádnou platbu nevidí (platil jsem online kartou, peníze mají min. blokovány). Až přijde platba, tak se mi prý peníze připíší na můj účet jako kredit. Ale já nechci kredit! Tak to musím napsat prosbu (!!) na jejich obchodní oddělení aby mi peníze laskavě vrátili.

Napsal jsem email a po týdnu (!!) mi napsali: „Požadavek na vrácení peněz z objednávky jsem předal na účetní oddělení. Jakmile bude požadavek zpracován, budeme Vás informovat.“ Dnes už je to zase další týden a stále nic, žádná nová informace, peníze také zatím v nedohlednu.

Zkušenosti s Alza.cz? Nějak se to zhoršilo

Moje zkušenosti s Alza.cz byly vždy ty nejlepší. Vždy jsem dostal, co jsem chtěl, nikdy jsem neměl žádnou reklamaci. Když jsem někde v diskusích viděl nadávky, že prodávají šmejd (hodně reklamací) nebo že mají vysoké ceny, tak jsem to moc nechápal. Já jsem byl dlouhodobě spokojený zákazník.

Posledního půl roku mě ale dost zklamalo. Asi začnu nakupovat i jinde …

  2Comments

  1. Chlapec z dediny   •  

    ALZA je ten posledný obchod, kde by som nakupoval. Možno je to viac o pocitoch, určite je to osobné, ale ja ďakujem, neprosím.

  2. Ing. Pavel KOŘÉNEK   •  

    Mám naprosto stejné zkušenosti s Alzou.
    V létě 2012 jsem chtěl koupit domácí pekárnu, kterou měli skladem, a na vyzkoušení jsem koupil i směsi na chléb. Po dobrých zkušenostech s nakupováním na Alze jsem jim poprvé a naposled zaplatil předem převodem z účtu. Pekárna bohužel nebyla, ale směsi na chléb mi poslali. Nevím k čemu by mi bez pekárny byly a tak jsem objednávku stornoval a směsi při doručení nepřevzal. Taky mne pak čekalo martyrium s „prosbou“ o vrácení mých peněz. Peníze vrátili, ale bohužel jen za směsi, o peníze za pekárnu (2,600) jsem musel žádat znova.
    Teď jsem si po dlouhé době na jejich stránkách našel sluchátka Defednder MPH-960, líbily se mi vzhledem i parametry a tak jsem si je objednal, já vůl, hned 2x. Jedny do zaměstnání, když se potřebuji soustředit na práci a nechci být rušen okolím a druhé domů.
    Pod stejným typovým označením mi z Alzy poslali sluchátka jiná, vzhledově zastaralá, možná frčely tak před 10 lety,dnes neprodejná, která nesedí na hlavě, jsou těžká a po chvíli používání bych je zahodil.
    Tímto u mne Alza klesla na úroveň prodejců, kteří podobným podvodným způsobem prodávají neprodejné zboží. Martyrium s vracením zboží a žádáním o vrácení mých peněz (na což mají měsíc! a my platíme hned)již podstupovat nechci. Ke sluchátkům jsem přidal na jejich stránky recenzi, kterou nezveřejnili :-).
    Na Alze již nikdy nic kupovat nebudu a taky to již nikomu nedoporučuji. Doby kdy jsem u nich začal nakupovat a nedal na ně dopustit jsou asi bohužel nenávratně pryč.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *