Prodloužení povinné školní docházky na 10 roků (povinné 2 roky na střední)
Vláda asi nemá dost reforem, nestačí jí aktuální důchodová reforma, daňová reforma a všechna další úsporná opatření (celkem se má měnit přes 50 různých zákonů). Ministr školství, by se teď chtěl pustit i do reformy povinné školní docházky.
Podle dostupných informací, plánuje ministr školství prodloužení povinné školní docházky na minimálně 10 roků (nebo dokonce až na 12). Z toho by měly být minimálně dva roky na střední.
Kolik je povinná školní docházka v ČR
Povinná školní docházka v ČR, je podle aktuálně platných zákonů:
- Minimálně 9 tříd (základní škola)
- Minimálně do 17 roků
- Stačí splnit alespoň jednu podmínku
Povinnost absolvovat minimálně 9 tříd na základní škole tedy znamená, že povinná školní docházka může skončit nejdříve někdy v 15 letech (popř. v 16 letech, podle toho jestli jde dítě do školy v 6 nebo v 7 letech). Pokud někdo opakuje třídy, pak může skončit nejdříve v 17 letech.
Prodloužení minimální povinné školní docházky na 10 roků
Podle toho co plánuje ministr školství, by se mohla povinná školní docházka prodloužit na 10 roků.
Současně by se ale opět zavedlo pouze 8 tříd na základní škole. Další minimálně dva roky by byly na střední.
A k tomu by měl zůstat povinný jeden rok předškolního vzdělávání (poslední rok před nástupem do školy, musí chodit dítě do školky, to se ale do těch deseti či dvanácti roků nepočítá).
Podle ministra se zvažují dvě varianty:
- Povinná školní docházka na 10 roků ve formátu 8+2 (8 roků základka + 2 roky střední)
- Povinná školní docházka na 12 roků ve formátu 8+2+2 (8roků základka + 4 roky na střední)
V obou případech by se rušily deváté třídy (údajně se ukazuje, že nyní je devátá třída „jenom čekání na přechod na střední).
Prodloužení povinné školní docházky? Určitě ano!
Můj osobní názor je ten, že prodloužení povinné školní docházky asi má smysl. Přece jen dítě, které v 15 nebo v 16 letech dokončí 9 třídu a rozhodne se, že na střední nechce, je v praktickém životě „nepoužitelné“.
Pracovat se sice může už od 15 roků (resp. od 15 roků a současně musí být ukončena povinná školní docházka). Do 18 roků, ale asi není šance sehnat nějakou rozumnou práci. Nehledě na to, že po ukončení 9 třídy, asi není šance sehnat nějakou rozumnou práci, bez ohledu na věk (čest výjimkám).
Povinná střední škola? Proč ne – uškodit to snad ničemu nemůže
Pokud by nově byly povinné minimálně 2 roky (nebo dokonce 4 roky) na střední škole, pak to nemusí ničemu vadit.
Myslím, že ty dva roky jsou rozumné i u dětí, které nejsou zrovna studijní typy. Přece jen v 15 nebo v 16 letech, asi jen velmi vzácné výjimky tuší, co by chtěli dělat v životě.
Já osobně jsem to netušil ani v 17, kdy jsem si musel dávat přihlášku na VŠ. Byl to čistě jen náhodný výběr, a ve výsledku se po většinu svého profesního života věnuji něčemu úplně jinému, než co jsem studoval na škole.
První 2 roky na střední obecné, další 2 roky odborné
Podle mého názoru by vůbec nebylo od věci, pokud by první dva roky na střední, měly nějaký obecnější charakter.
Mně osobně vyhovovalo gymnázium, protože to byla v podstatě taková náročnější základka. Nemusel jsem řešit, co budu chtít někdy v budoucnu dělat.
Dovedu si ale představit i nějakou „praktičtější“ střední školu (gymnázium je jen o vědomostním vzdělání, přesah do praktického života je tam minimální), která by na jednu stranu byla dostatečně obecná, ale současně by už dospívající připravovala na realitu. Alespoň ty první 2 roky.
Asi nejvíce by se mi líbil tento formát:
- 8 roků základní škola
- 2 roky obecný základ na střední škole
A následně jedna ze dvou možností:
- 2 roky odborné vzdělání podle zvoleného oboru u odborného školství
- 2 roky vědomostní vzdělání podle plánovaného oboru na VŠ
Tedy to jak chápu výše zmíněný formát 8 + 2 + 2 (8 roků základní škola + 2 roky obecná střední + 2 roky odborná/vědomostní příprava na střední).
Tj., po prvních 10 obecných letech, by se pak v posledních 2 rocích děti naučili už něco konkrétního. U odborných oborů by to mělo být silně propojeno s firemní sférou, aby se rovnou učili to, co pak využijí po nástupu do zaměstnání.
U škol typu gymnázium by se učilo to, co se bude dále studovat na VŠ (což je už ostatně i dnes na gymnáziích, že si v pozdějších ročnících děti volí zaměření podle plánované VŠ).
Jaké znalosti jsou dnes potřeba?
Dneska asi každý potřebuje alespoň základní znalosti práce na PC, alespoň základy angličtiny. Hodily by se i další „obecné ale praktické“ znalosti.
Možná nějaký základ v účetnictví (hodí se i do osobního života), nějaký základ v právu, klidně i nějaké základy „programování“ (resp. práce s technikou).
Nemám úplně přesnou představu, ale rozhodně mám pocit, že mít co nejširší obecný základ je určitě fajn.
Co konkrétně pak bude člověk dělat, si může zvolit až následně, až bude mít trochu rozum. Hodně věcí, se člověk naučí až v práci (někdy skoro vše podstatné).
Nechci nijak snižovat úroveň českého školství, ale z vlastní i zprostředkované zkušenosti mám pocit, že to co se učí na školách (i na těch odborných, a poměrně často i na těch vysokých), a to co se pak používá v reálné pracovní praxi, jsou dvě odlišné množiny, které se protínají jen místy a jen velmi volně.
Povinná střední škola? Hlavně ať to neznamená povinnou maturitu
Jediné z čeho je možné mít obavy, aby se díky zavedení povinné docházky i na střední školu, nesnížila úroveň vzdělání. Už takto mám pocit, že dnešní střední školy, se nedají srovnávat s tím, co bylo před 30 nebo 50 roky.
Dnes už má maturitu skoro každý, vysokou školu a nějaký vysokoškolský diplom má „každý druhý“. Úroveň znalostí, a jejich následná využitelnost v praktickém životě, je ale myslím podstatně nižší, než dříve.
To je můj názor, možná to někdo vidí jinak. Já bych se jen bál, aby to u nás nedopadlo třeba jako ve Švédsku, kde děti dostávají jenom „šťastné známky“. Aby to u nás nedopadlo tak, že díky povinné školní docházce i na střední, budou mít nově maturitu už opravdu všichni. Bez toho, že by měla nějakou praktickou hodnotu.