Nevím, jestli je to tím, že v posledních týdnech vláda a parlament schvalovali zákony ve zrychleném režimu, nebo jestli to je obecná vlastnost české politiky, ale přijde mi že „zmetkovost“ produkce našich politiků je poměrně vysoká.

Naši politici (vláda, parlament a senát) ani neví, co navrhuje a o čem hlasuje

Nevím, jestli je to tím, že v posledních týdnech vláda a parlament schvalovali zákony ve zrychleném režimu, nebo jestli to je obecná vlastnost české politiky, ale přijde mi že „zmetkovost“ produkce našich politiků je poměrně vysoká.

Politiku obecně (nová rozhodnutí vlády, nové zákony schvalované v parlamentu a senátu), až tak moc nesleduji. Jen za poslední týden jsem ale narazil hned na několik přešlapů, kde se moc nedá hovořit o dobře odvedené práci.

Termín pro daňové přiznání za rok 2019 a výpočet sankce

V souvislosti s epidemií koronaviru, došlo ke změně termínu, do kdy se letos musí podat daňové přiznání. Kvůli epidemii se termín posunul na 1. července 2020 (namísto obvyklého posledního března).

Pokud ale daňové přiznání podáte později, tak se vám sankce bude počítat už od 1. dubna 2020. Takže pokud se opozdíte byť jen za jeden den, budete platit „pokutu“ za 3 měsíce.

Tohle není až tak velký zmetek. Je to spíše dáno tím, jak to Ministerstvo financí řešilo. Pro změnu termínu by potřebovali změnu zákona. Takže to vyřešili tak, že se do 1. 7. 2020 prominuly pokuty za pozdní podání, čímž se fakticky termín pro daňové přiznání posunul.

Poslankyně za KSČM ani neví, jakou změnu zákona navrhuje

Lepší případ zmetku je asi to, co se stalo tento týden. Poslankyně za KSČM prosadila změnu zákona, kterou se firmám zkrátila lhůta, pro nahlášení nového zaměstnance na ČSSZ. Lhůta se zkrátila z 8 dní na 1 den.

Na voji obranu pak uvedla:

„Tak, jak mi to představovali, tak jsem pochopila, že je to záležitost jen elektronizace, a o zkrácení lhůty jsme se nebavili. Zjistila jsem to až potom. Ptala jsem se lidí ze sociální správy na důvody a bylo mi řečeno, že pro zaměstnavatele by to neměl být žádný problém“

Viz: Komunistka nevěděla, co navrhuje. Podnikatelům zkomplikovala nábor zaměstnanců 

Jinými slovy, poslanec ani pořádně netuší, co předkládá ke schválení. A zbytek poslanců (nebo alespoň část) netuší, o čem vlastně hlasují.

Kompenzační bonus pro OSVČ – platí se i z daní pro kraje a obce

Kompenzační bonus pro OSVČ, který byl chválen v souvislosti s epidemií, se vyplácí už od začátku dubna 2020. OSVČ měli nárok nejprve na první bonus ve výši 25 tisíc, následně i na druhý bonus ve výši 19,5 tisíce korun. Už se vyplatilo cca 14 miliard korun.

Teprve až nyní, na konci května 2020, si někteří poslanci najednou uvědomili, z čeho se tento kompenzační bonus vyplácí. Že část této podpory pro OSVČ je vyplácena z daní, které jsou společné pro stát, kraje a obce. Tedy, že kraje a obce dostanou o něco málo méně peněz z daní, které se mezi ně přerozdělují.

Poslanci si toho všimli, až ve chvíli, kdy se schvalovalo rozšíření kompenzačního bonusu i pro společníky malých s.r.o.

Opět mi přijde zvláštní, že poslanci a senátoři něco schválí, a až za dva měsíce jim dojde, co vlastně schválili. Viz: Bonus dostanou i malá s. r. o. Příště se na vás vyse..m, řekla ČSSD Schillerová

Další změny a přešlapy

Takovýchto příkladů by se asi dalo najít mnohem více. Hlavně za poslední dobu. Třeba otevírací doba v obchodech pro seniory, které se během epidemie neustále měnila. Nebo další zmatená nařízení vlády.

Chápu, že když se něco dělá pod časovým tlakem, tak vznikají zmetky. To asi platí pro každou profesi. Tady by to ale mělo fungovat trochu jinak.

Chápu také, že zákony jsou velmi komplexní. Jsou provázané, a tak i změna jen jednoho slova, může vyvolat kaskádu i desítek různých změn v jiných oblastech, než bylo původně zamýšleno.

Vysvětlete mi to tak, aby to pochopil i politik

Mám ale za to, že tohle by mělo být ošetřeno. Pokud budu vyvíjet nějaký software, tak budu mít v týmu člověka, který bude dohlížet na to, aby jednotlivé změny, nové funkce nerozbíjely to, co už funguje.

Někdo, kdo posoudí novou změnu a řekne, co vše to ovlivní. Pokud to bude velká změna, udělá se podrobná analýza. Nebo se provede podrobnější testování před tím, než se nová funkce pustí do produkce (mezi zákazníky).

Ano, nikdy se nedá posoudit vše na 100%. Nikdo není neomylný. Ale v běžném životě bych se snažil udělat vše pro to, abych možné riziko chyby minimalizoval. V politice mi to přijde dost často jako „střelba od boku“ bez jakékoliv sebekontroly.

Chápu, že politik není na svém místě proto, že by byl odborníkem na danou problematiku. O to více by ale měl mít k ruce někoho, kdo tomu opravdu rozumí, a kdo je i politikovi schopen stručně a srozumitelně vysvětlit, co která změna v praxi znamená. Tak aby to pochopil i politik.

Pokud něco takové v české politice funguje, tak zcela evidentně to není příliš efektivní.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *