Jak dlouho budou zavřené školy během epidemie koronavirus?
Česká republika se právě nachází uprostřed (nebo na začátku?) epidemie koronaviru. Školy jsou už skoro dva týdny zavřené, počet nakažených překročil 1000. Z okolních států (Itálie, Španělsko) přichází alarmující čísla o počtu úmrtí. Nikdo neví, co a jak přesně bude dál …
Jak dlouho budou uzavřené školy?
V dnešních zprávách (22. 3. 2020) jsem zachytil vyjádření ministra zdravotnictví, že školy budou určitě zavřené nejdéle a že počítají s jejich znovuotevřením až někdy na přelomu květen, červen 2020. A že je zde i možnost, že by se část výuky přesunula na prázdniny (dětem by se zkrátily prázdniny).
Šíření poplašné zprávy
Tohle vyjádření „výborně“ zapadá do komunikační strategie, jakou předvádí vláda za několik posledních dní. Roušky a respirátory jsou, …, teda pardón zjistili jsme, že vlastně nejsou, ale to se nesmíte divit, on je nemá nikdo. Roušky už jsou objednané, celých 30 miliónů kusů (jednorázových roušek pro 10 mil obyvatel? To je tak na 3 dny…). Senioři budou chodit nakupovat od 10 -12, druhý den je to od 7 do 9, … atd. Zmatek nad zmatek.
To, co teď pan ministr „plácnul“ o tom, že školy budou zavřené ještě další dva měsíce, je podle mě pěkná hovadina a dost neuvážené. Pokud tím chce vystresovat statisíce rodičů, tak se mu to povedlo.
Co vše mi na tom vadí?
První věc je ta, že o ty děti se doma musí někdo starat. Mám pocit, že pan ministr nemá představu, co je to mít doma školou povinné děti.
Je zde hned několik aspektů. Osobně mám dvě děti, které navštěvují první stupeň základní školy. Nechat je doma samotné, několik týdnů, by jaksi nešlo. Takže buď být doma a dostávat „almužnu“, jako je ošetřovné nebo práce z domu.
Práce z domu ale neznamená, že má člověk čas se dětem plnohodnotně věnovat. Určitě ne tak, že by se s nimi mohl celé dopoledne učit. Práce z domu je o tom, že se postaráte o to, aby měli co na oběd, aby celý den neseděli u tabletu nebo u televize, aby si udělali úkoly. Věnujete jim ale jen omezenou pozornost.
Naše děti dostávají ze školy tolik úkolů, že každý den cca od 8 – 8:30 do 11:00 – 11:30 dělají úkoly. A rozhodně se při tom nijak extrémně neflákají. Vzhledem k tomu, že chodí na první stupeň, jejich domácí práce odpovídá +/- rozsahu výuky (i ve škole některé dny končí po 4 vyučovací hodině, tedy v 11:40).
Dohlédnout na dvě děti, které dělají úkoly (nejenom opakování toho, co dělaly ve škole, ale i nové věci) vyžaduje docela dost času. Odhaduji, že během dopoledne jim věnuji tak 1 – 1,5 hodiny čistého času. A to se s plnohodnotnou prací moc neslučuje. Každých pár minut musím přestat s čím, čemu se věnuji a odpovídat na jejich otázky. Takže spíše než, že bych pracoval a pomáhal jim s úkoly, jim pomáhám s úkoly a u toho sem tam něco udělám. V zásadě se během dopoledne dají vyřizovat jen akutní věci, na souvislou práci není čas.
Vydržet s dětmi fungovat v tomto režimu se určitě nějakou dobu dá, i když je to náročné, ale fungovat takto 2 – 3 měsíce je už dost. Vzhledem k epidemii se to dá pochopit.
Co nechápu je, proč by si děti, které teď rozhodně nemají prázdniny, měly prodlužovat výuku, o další měsíc nebo dva ve škole?
Pokud to jen plácnul, tak jim teď mají dát ve škole prázdniny. Ulevilo by to učitelům i rodičům. Pan ministr má asi pocit, že děti se teď jen flákají …
Co by se mělo řešit?
Chápu, že nyní není jasné, co přesně bude. Pokud by bylo nutné, aby školy byly uzavřené až do června, nedá se nic dělat. Pak má ale smysl o prázdninách vyřešit jen to podstatné. Maturity, přijímačky na střední nebo vysoké školy. Proč ale třeba honit do školy žáky na prvním stupni? Při aktuálním tempu výuky jim toho až tak moc neuteče, aby se to nedalo dohnat v další třídě.
Myslím, že podobné věci by se měly v klidu prodiskutovat a až následně veřejnosti sdělit jasné řešení. A ne jen tak něco plácnout do větru, jako to dělá pan ministr. Bohatě by nyní stačilo říci, že neví, jak dlouho budou školy uzavřené, a že se budou otevírat jako jedny z posledních. A že opatření, jako je uzavření škol, nebo povinné nošení roušek má smysl začít vyhodnocovat až za 14 dní. A do té doby si připravit nějakou jasnou komunikační strategii.
Online výuka na školách
Ještě poznámka, co se týká online výuky na školách. Nevím, jak na jiných školách, ale na té, kam chodí naše děti, je to dost tristní. Učitelé zadávají úkoly dost „zmateně“. Někdo přes elektronický sytém, jiný jen přes email (chaoticky, kdy není jasné, co vlastně mají děti dělat). Někdo chce úkoly vyplnit online, někdo jen vytisknout a vyplnit ručn. Elektronické vyplňování má svoje mouchy.
U našich dětí to asi až tak moc nevadí. Pokud to ale podobně vypadá na školách, kde již mají trochu náročnější učiva (druhý stupeň základní školy, střední školy, tak je to tragédie).