Zatímco Městský úřad, ČSSZ, VZP změní adresu ihned, tak finanční úřad na to potřebuje asi 2 měsíce.

Změna trvalého bydliště a Finanční úřad = ani úředníci sami neví, co a jak

Minule jsem tady psal, že jsem se konečně po delší době „dokopal“ k tomu, abych si vyřídil změnu trvalého bydliště. Když jsem minule psal o tom, jak to probíhalo na Městském úřadu Prahy 10, na ČSSZ, VZP a v bance, odbyl jsem Finanční úřad tím, že tam zajdu osobně, protože jsem tam potřeboval řešit i něco jiného. Měl jsem za to, že změna TP bude i tam stejně rychlá/snadná jako jinde.

Kdy jít na Finanční úřad hlásit změnu trvalého pobytu

Podle zákona se mají všechny změny hlásit do 15 dní. Upřímně netuším, jestli to mají být kalendářní nebo pracovní dny. Já jsem tam šel přesně 2 týdny po tom, co jsem byl na Městském úřadu nahlásit nové trvalé bydliště a požádat si o občanku.

Byl jsem tam v běžný úřední den, nejprve jsem šel za „svojí“ (podle abecedy) úřednicí vyřešit nějaké otázky ohledně povinné registrace k DPH. Ta mi sice neochotně, ale nakonec přece jen, poradila.


Malá vsuvka: neuvěřitelně mě irituje, jak úředníci – a především na finančním úřadu – odmítají, poskytnou nějakou radu. Vytáčky typu „to musíte řešit s účetní, já vám nemohu radit“ apod., mě fakt štvou. Nechápu, proč by mi neměl poradit úředník. Myslím, že ten by měl daným zákonům / problematice rozumět natolik, že by měl být schopen poskytnout kvalifikovanou radu. Chápu, že mi nemůže dělat konzultanta nebo zpracovávat účetnictví. Ale pokud položím otázku, na kterou se dá dopovědět 3 větami, tak nevím proč se mu do toho nechce. Že by v tom sám neměl jasno? Že by se úředník bál, že když plácne nějakou blbost, tak si na něj budu stěžovat? Fakt nevím

Na můj druhý dotaz ohledně nahlášení změny trvalého pobytu mě odkázala na jiné oddělení – registraci. A zároveň se ptala, jestli už mám novou občanku. Vysvětlil jsem, že dosud ne, protože to trvá minimálně 3 týdny, ale že se změna již projevila v živnostenském rejstříku, takže předpokládám, že to je dostačující doklad, resp. že by to už měli vidět ve svých informačních systémech.

Chvíli se radila s kolegou a pak mi doporučila, ať jdu změnu nahlásit, až budu mít novou občanku. Jinak to prý nejde, protože nemám žádný doklad o tom jaké je teda moje nové bydliště. To, že do té doby bude překročena lhůta 15 dní, prý vůbec nevadí.

Co úředník, to názor = aneb každý si asi vykládá předpisy po svém

Cestou zpět jsem šel kolem registrace, a nedalo mi to zeptat se i tam. Paní tam jen mrkla do počítače, řekla mi, že už tam novou adresu vidí a ať vyplním formulář. O občanku (ani tu starou) se vůbec nezajímala. Vtipné tedy bylo to, že kromě mého podpisu na daném formuláři vlastně všem bylo jedno, kdo jsem.

Změna adresy = 6-ti stránkový formulář

Formulář pro změnu adresy má přesně 6 stránek, resp. je to jedna A3 složená na půl a do ní je vložen ještě jedna list formátu A4. A upřímně – ani s vysokou školou jsem ho moc nepochopil. Nakonec, na třetí pokus jsem to vzdal, a „nějak“ vyplněný formulář jsem dal té úřednici.

Tam mi tam opravila 2 chyby, naklepala si něco do počítače a bylo to

Změna trvalého bydliště na FU = počkáte si 2 měsíce

Vtipný byl i závěr této anabáze. Zatímco Městský úřad, ČSSZ, VZP změní adresu ihned, tak finanční úřad na to potřebuje asi 2 měsíce. Moc nechápu na co v době elektronické komunikace a počítačových systému potřebují 2 měsíce? Že by v Praze bylo tak málo úředníků a lidi se tak hodně stěhovali? Nebo snad někdo musí jít někam do nějakého archivu, najít nějaké moje „papíry“ a ty pak ručně přestěhovat do jiné pobočky?

Fakt netuším. Úřednice mi během setkání řekla, ať počítám s tím, že změna trvalého pobytu na Finančním úřadu proběhne nejdříve v prosinci, anebo možná také až na začátku ledna v příštím roce.

Asi za dva dny mi pak dorazila do datové schránky zpráva, že ta změna proběhne k 21. 12. 2014. Do té doby tedy dál spadám pod původní Finanční úřad.

V praxi je mi to pochopitelně jedno. Jen mě na celé akci zarazilo to, že jeden úředník mi (i po poradě s kolegou) radí, abych udělal A, přitom druhý úředník udělá klidně B. A také že přepsání jednoho nebo dvou políček někde v databázi zabere 2 měsíce.

Pozitivní je, že mě to nic nestálo (kromě času). Příště jim rovnou pošlu jen vyplněný formulář přes datovou schránku a nebudu to řešit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *