Zkažené potraviny (zdroj:ekonomika.idnes.cz)

Šmejdi v českých obchodech – Tesco, Albert a jiní

K sepsání tohoto článku mě inspiroval nedávný zážitek v jednom z obchodů Tesco. Osobně mi přišlo, že to co si (a nejenom Tesco viz. např. Albert) dovolí ke svým zákazníkům, je už za hranou. Osobně mám pocit, jako by obchodní řetězce v ČR neustále testovali kam, až se dá zajít. Když to náhodou nevyjde, tak sice uznají reklamaci, možná se i omluví, ale příště to zkusí znovu, jen možná ne tak nápadně.

Proč nám v obchodech jako Tesco nebo Albert prodávají zkažené odpadky?

Celé to začalo tím, že jsem se nedávno cestou z práce stavil na běžný nákup. Nějaké pečivo, zeleninu, jogurty a trochu šunky pro děti na večeři. Jedná se o větší prodejnu (konkrétně Tesco extra, Přetlucká 3295/50 Praha 10 viz: http://www.itesco.cz/cs/obchody-tesco/extra-praha-skalka/).

Po návratu domů (cesta pěšky cca 10 minut) jsem začal dětem chystat večeři. K mému velkému údivu jsem po otevření balíčku s naváženou šunkou cítil poněkud zápach. Po ochutnání malého kousku jsem zjistil, že je šunka zkažená.

Už jsem se víceméně smířil s tím, že pokud si koupím nebalenou šunku (údajně čerstvou) nebo jiné podobné potraviny, které mají sice „oficiálně“ trvanlivost do druhého dne, že druhý den je nutné už opravdu pečlivě kontrolovat stav dané potraviny (obdobných zkušeností mám již několik ať už z Tesca nebo i z prodejen Albert). Ale to, že koupená šunka „nepřežije“ ani cestu domů mě opravdu velmi nemile zaskočilo.

Danou šunku jsem uložil do ledničky (aby mi pak nemohli v obchodě vyčítat, že jsem ji nechal přes noc „zkazit“) a druhý den ráno ji šel reklamovat.

No, já to raději také nekupuji …

Na informacích jsem slušně vysvětlil podstatu problému. Paní mi ochotně nechala vyvolat někoho z daného úseku. Ten bohužel nedorazil (to už bych asi nebyl tak slušný) místo něj se dostavila nějaká manažerka. Ta se omluvila a nechala mi vrátit peníze. (Upřímně o peníze tolik nešlo, šlo mi především o to „nenechat si to líbit“.)

Mezi řečí se manažerka (nebo ta paní z informací, už si přesně nepamatuji, která z nich to prohlásila) jen tak mimochodem zmínila, že ona tam raději také nic nekupuje, že už se jí stalo něco podobného a navíc takových případů tam už měli v poslední době několik ….

To jsem byl opravdu udivený. Tak oni vědí, že tam mají podobné problémy … ale evidentně s tím nic nedělají.

Abych byl upřímný, dovedu si představit, že „oni“ (resp. „ony“ dvě) za to až tak nemohou. Kdo ví, možná mají od nějakého manažera z centrály nařízené, že co se neprodá jeden den, musí se zákazníkům přednostně vnutit druhý den a že se nesmí nic vyhodit nebo tak něco.

Dost mi ale nad tím zůstává rozum stát.

Co bychom se snažili, on si to někdo stejně koupí

Z podobného přístupu (a netýká se to jen Tesco), jsem hodně zděšený. Mám doma dvě malé děti, a už mě opravdu nebaví, abych před každým jídlem ochutnával a očichával vše, co jim dávám. Možná jsem „divný“, ale tohle mi opravdu nepřijde normální.

A není to jen šunka. Už mnohokrát se nám stalo, že jsme si domů z obchodu přinesli nějaké maso, které během krátké doby zezelenalo a začalo smrdět (zřejmě se nějakou dobu válelo někde u pokladny a pak ho nějaký snaživec vrátil do chladícího regálu (přece to nevyhodíme že?).

Podobné je to i s jogurty, opět bych napočítal hned několik případů, kdy si člověk, který se nedá pozor, přinese domů výrobek s prošlou trvanlivostí, nebo naopak takový, co je sice datumově ještě OK, ale obsah balení tomu neodpovídá.

Samostatnou kapitolou je pak zelenina nebo ovoce. Nechápu, jak prodavači mohou nechávat zeleninu vesele hnít narovnanou v regálech. Oni sami by si to určitě nekoupili, ale není jim blbé nechat to v regále a doufat že se někdo přehlédne a koupí to.

Tohle vše mi hodně připomíná známé praktiky šmejdů. Jasně, soudný člověk si na to dá pozor. Ale co třeba matka se dvěma malými dětmi, která jedním okem sleduje svoje děti a druhým se snaží rychle vybrat nákup. Nebo starší lidé co tak dobře nevidí apod.

Řešení? Reklamovat a bojkotovat!

Když pominu aktivity jako např. http://www.potravinynapranyri.cz/, tak už mě moc možností nenapadá. Snad jen důsledně reklamovat, zkušenosti o podobných záležitostech sdílet. A případně dané obchody (nebo i restaurace apod.) nekompromisně bojkotovat. To už ostatně delší dobu děláme s místní prodejnou Albert, kde už jsme měli také několik podobných zkušeností.

Bohužel ale, já mám tu výhodu, že jsem z Prahy, kde je to k nejbližšímu jinému obchodu jen pár ulic. Chápu, že v menších městech není moc na výběr, a ne každý si může dovolit jezdit pro nákup do jiného města (ať už z časových nebo finančních důvodů).

Ze svého okolí ale vím, že podobné zkušenosti (a netýká se to jen Prahy) má i mnoho dalších lidí. Pořád dokola to samé. A je celkem jedno jestli je to šunka za 9,90 (která se dle mého nedá jíst ani nezkažená) nebo nějaká drahá. Je ale celkem jedno jestli kupujete levné nebo drahé výrobky, výsledek co do čerstvosti, je často dost tristní.

Osobně si ale myslím, že pokud si zákazníci v českých obchodech nechají všechno líbit, tak se to moc nezlepší.

Pozn.: Osobně mám dobrou zkušenost s celou řadou menších obchůdků (pekařství, řeznictví apod.). Bohužel to ale není zcela systémové řešení. Když potřebuji rychle cestou z práce udělat nákup, tak ne vždy zvládnu objet 2 – 3 různé malé obchody.

  1 Comment

  1. Erik   •  

    Ahojte, diky za pekny clanok. Tieto problemy uz dlhodobo vidavam v mensich obchodoch ako Billa, a Tesco.
    Mas pravdu, ze supermarkety to neriesia – je nas ale stale malo, ktorym to vadi. Casto sa uvadza, ze sme popelnice, ktora kupi cokolovek co je v akcii. A ked vidim niektorych ludi v obchode, musim dat za pravdu.

    I ked budeme bojkotovat a je nas stale velmi malo, nic sa nezmeni. Mozeme tak maximalne odfotit ten problem a hodit to niekam na web bez ohladu na COI. Ale viac ma toho nenapada, co by slo podniknut.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *