Není na tom nic složitého. Stačí zajít na příslušný městský úřad v místě vašeho nového trvalého pobytu. Tam se vyplní poměrně jednoduchý formulář (základní osobní údaje, stará a nová adresa) a zaplatíte 50 Kč poplatek.

OSVČ a změna trvalého bydliště v Praze

Minulý týden jsem se konečně „dokopal“ k tomu, abych si změnil trvalé bydliště. Na současné adrese bydlím už skoro 5 roků, ale přitom jsem měl trvalý pobyt vedený stále na starou adresu. Ne, že by to něčemu zásadně vadilo, byt na původní adrese je stále můj, a já jej dále pronajímám, ale kvůli různým drobnostem jsem to chtěl srovnat s realitou. Vzhledem k tomu, že jsem OSVČ tak s tím bylo spojeno trochu více administrativy. Jak to vše probíhalo

Postup pro změnu trvalého bydliště

Není na tom nic složitého. Stačí zajít na příslušný městský úřad v místě vašeho nového trvalého pobytu. Tam se vyplní poměrně jednoduchý formulář (základní osobní údaje, stará a nová adresa) a zaplatíte 50 Kč poplatek.

Na místě si vás rovnou vyfotí na novou občanku. Tu pak budete mít do 2 – 3 týdnů (dá se dokonce poslat i do jiného města, sami si můžete vybrat, kam si ji přijdete vyzvednout). Ustřihnou vám roh staré občanky a dostanete k ní papírovou kartičku, aby všem bylo jasné, co jste zač

Moje nové trvalé bydliště je na Praze 10 – když jsem byl vyřizovat novou občanku ve Vršovické ulici, tak jsem byl poměrně příjemně překvapen, že to zabralo i s čekáním asi 20 – 25 minut.

Souhlas majitele bytu se změnou trvalého bydliště?

Vzhledem k tomu, že u bytu, kde nyní bydlím, nejsem majitel, ale pouze v nájmu, tak jsem si nebyl jistý, jestli potřebuji souhlas majitele bytu. Ale zkusil jsem to i bez něj – jen s nájemní smlouvou.

Ukázalo se, že ani nic dalšího nepotřebuji. Pokud mám platnou nájemní smlouvu, tak mi podle zákona ani majitel nemůže bránit v tom, abych měl v bytě trvalý pobyt. Jiné je to u podnájemní smlouvy, kde by to šlo pouze se souhlasem majitele.

Takže stačí mít originál smlouvy, který si úřednice ofotí. Majitel bytu je pak o změně informován, z úřadu mu pošlou nějakou notifikaci.

Živnostenský úřad – změna trvalého bydliště

Vzhledem k tomu, že jsem nikde nenašel rozumné informace, jak je to s hlášením změny trvalého pobytu pro živnostenský úřad (kdyby to šlo tak jim to pošlu datovou schránkou), tak jsem tam vyrazil osobně.

Na místě jsem pak zjistil, že tam jednak jdu moc brzy – byl jsem tam v ten stejný den, co jsem byl vyřizovat tu změnu na městském úřadu. Paní se koukala do počítače, ale tam moji novou adresu ještě neviděla.

Každopádně mi ale řekla, že vzhledem k tomu že mám místo podnikání spojené s trvalým bydlištěm (to jsem si zvolil, když mi vydávali ŽL), tak jim tuhle změnu ani hlásit nemusím. Dozví se to automaticky. V opačném případě bych musel vyplnit jeden formulář a zaplatit 50 Kč.

ČSSZ – změna trvalého bydliště

Na ČSSZ jsem poslal pouze email. Mám kontakt přímo na pracovnici, se kterou jsem už řešil několik věcí. Ta mi víceméně obratem potvrdila, že jí to stačí oznámit jenom takto emailem. Navíc jsem zjistil, že i když jsem změnil trvalý pobyt, pořád mohu dál řešit vše s ní. Změna trvalého pobytu tak není důvodem pro přenesení mého spisu na jiné územní pracoviště (tj. i nadále mohu vše řešit s ČSSZ pro Prahu 4). O přenesení na Prahu 10 bych si sice mohl požádat, ale protože by to pak znamenalo komunikovat s nějakým jiným úředníkem, měnit si číslo účtu u trvalého příkazu, kterým každý měsíc platím zálohy na sociální pojištění, tak jsem to nechal být.

VZP změna trvalého bydliště

Na VZP jsem posílal stejnou informaci jako na ČSSZ. Nemám ale kontakt na někoho konkrétního, tak jsem to poslal přes obecný kontaktní formulář na jejich webu. Ozvali se mi asi za půl dne. Také jim stačilo tohle jednoduché oznámení. Nic dalšího není potřeba, nemění se ani číslo účtu kam platím pravidelné měsíční zálohy na zdravotní pojištění.

Finanční úřad – změna trvalého bydliště

Původně jsem na FU chtěl poslat jenom datovou zprávu = našel jsem na webu formulář kterým se dá tato změna nahlásit. Ale nakonec jsem se zasekl na tom, že mám nově i druhý bankovní účet a nějak už jsem nepřišel na to, jak jim to tam napsat.

Vzhledem k tomu že mě navíc čeká povinná registrace k DPH, neboť překračuji limit obratu 1 milión korun za posledních 12 měsíců, tak si na FÚ raději zajdu a vyřeším to tam osobně, protože těch papírů bude si víc.

Změna trvalého bydliště u banky

Změnu trvalého pobytu jsem aktivně hlásil i do banky. Opět jsem to zkoušel pouze elektronicky. A docela mě naštvali, když po mě chtějí, abych se tam někdy zastavil, protože na změnu TP bude potřeba podepsat nějaký papír.

Moje osobní zkušenost je taková, že některé banky (čet výjimkám jako je třeba mBank) vyžadují neuvěřitelné množství papírů.

To je snad vše a snad jsem se změnou TP na nic nezapomněl. Původně jsem doufal, že bude stačit zajít na Živnostenský úřad, tam jim nahlásit změnu a oni to pak dají vědět na FU, ČSSZ, VZP – stejně jako když jsem si nechával vystavit ŽL, ale takhle jednoduché to zřejmě není.

A že by něco takového zvládla městská část, kde jsem si nahlásil nový TP – v tom jsem ani nedoufal. Sice mají jednotlivé úřady svoje interní systémy nějak propojené, ale stejně to chtějí hlásit každý zvlášť.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *